Tack vare tjänster som Standybytid, så kunde man vara på språng och få ett meddelande direkt i mobilen om att en tid (till ett nedsatt pris) hade blivit ledig hos en tandläkare i närheten. Detta var bra för de som ville spara pengar och behövde inte gå till tandläkaren på en bestämd tid. En grupp som det passade väldigt bra, var studenter och de som hade flexibla arbetstider samt inte hade något emot att träffa en ny tandläkare. De kunde spara en hel del pengar på att boka och gå till tandläkaren i sista minuten.

Den senaste tekniska lösningen som tandläkare erbjuder är att ha ett digital vårdmöte direkt i mobiltelefonen. Under det mötet får man råd om mun och tänder utan att behöva undersökas fysiskt. Det är flera aktörer som har lanserat detta nya digitala koncept. Den privata tandläkarkedjan Aqua Dental var tidigt ute medan giganten Folktandvården lanserade sin tjänst kort därpå. Den enda som krävs förutom mobiltelefon med mobilabonnemang är att man laddar ner de olika aktörernas app samt har mobilt bank-id.

Kritikerna till denna tjänst menar att det går ju inte riktigt att få den hjälp man vanligtvis förknippar med att gå till en tandläkare. De menar att det är svårt att undersökas digital och helt omöjligt att få hjälp med att laga eller ta bort en tand. Men det finns frågor och hjälp som man kan få med ett videosamtal. Främst handlar det om frågor kring tandvårdsrädsla men även råd och tips kring vissa besvär i munnen, såsom viss tandvärk, blåsor i munnen eller problem med visdomständer. Även föräldrar kan få hjälp angående sina barns mjölktänder och tips kring tandborstning.

Med tanke på mottagandet så kan man kalla denna tjänst för succé. Vi har hört flera historier om hur glada och tacksamma patienter varit. Framförallt att få besked på direkten, inte behöva vänta på att boka tid och åka till mottagningen. Utan som i vissa fall, få en online tid inom 5 minuter och sedan få ett tydligt besked och därmed inte behöva oroa sig. När det varit något allvarligt så har de patienterna fått hjälp med att boka tid för besök i mottagningen och också det har upplevts väldigt smidigt och enkelt. Som det ser ut så är denna typ av digitala möte här för att stanna.